Fundamentals

Wil je starten met CrossFit? Neem dan contact met ons op en maak een afspraak voor 2 gratis proeflessen. Tijdens de proeflessen doe je mee met de WOD (Workout of the Day) van die dag. Eventueel passen we oefeningen aan naar jouw niveau. Uiteraard word je begeleid door een van onze ervaren coaches. Tijdens de WOD’s komen waarschijnlijk een hoop nieuwe technieken of termen aan de orde. Om die zo snel mogelijk eigen te maken verplichten wij nieuwe leden om minimaal 3 beginnerslessen, de fundamentals, te volgen. Dit zijn trainingen van een uur en worden opgedeeld in een gedeelte theorie over CrossFit en een stuk praktijk, waarbij de 9 “fundamentals” aan bod komen. De fundamentals zijn de basistechnieken die we tijdens de WOD’s vaak gebruiken en de basis zijn voor complexere oefeningen. Deze lessen staan meerdere keren per week op het rooster. Na het afronden blijf je natuurlijk van harte welkom om je houding en techniek te finetunen.

CrossFit onderscheidt de volgende 9 functionele (basis)bewegingen:

  • Air Squat
  • Front Squat
  • Overhead Squat
  • Shoulder Press
  • Push Press
  • Push Jerk
  • Deadlift
  • Sumo Deadlift High Pull
  • Medicine Ball Clean

CrossFit stelt dat een functionele beweging aan de onderstaande 7 voorwaarden moet voldoen:

  • De beweging moet natuurlijk zijn.
  • De beweging moet de grote motorunit in de musculatuur activeren.
  • De beweging moet essentieel voor het dagelijks leven zijn.
  • De beweging moet veilig zijn.
  • De beweging is samengesteld (dus niet geïsoleerd).
  • De beweging wordt ingezet vanuit de romp naar de armen en/of benen.
  • De beweging heeft de capaciteit om zware lasten over een lange afstand in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen
Scroll naar top